Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Голова Державної судової адміністрації України Зеновій Холоднюк на прохання видання "Закон і Бізнес" прокоментував ситуацію з нерівномірністю оплати праці апаратників залежно від суду та регіону.
Відповідаючи на питання журналіста, Голова ДСА України зазначив, що роль і трудовий внесок кожного працівника апарату може визначити тільки керівництво конкретного суду.
— Зеновію Васильовичу, на ваш погляд, наскільки ситуація з нерівномірністю оплати праці критична?
— На мій погляд, критичної ситуації не було, немає і, сподіваємося, найближчим часом не виникне. Загальна тенденція щодо фінансування судової системи в цьому році всім добре відома: є величезний дефіцит фонду заробітної плати працівників апарату.
Проте, якщо порівняти оплату праці в січні — квітні 2020 року з аналогічним періодом минулого року, то можу назвати такі цифри. У 2019 році за цей період середньомісячна зарплата працівників апарату місцевих та апеляційних судів усіх видів юрисдикції становила 12530 грн., цьогоріч по факту — 15130 грн. Тобто маємо зростання середньомісячної зарплати порівняно з минулим роком.
- У чому тоді причина нерівномірності зарплат працівників апарату в різних областях?
— Навіть теоретично зарплата не може бути однаковою, бо за визначенням залежить від обсягу і якості праці.
Що стосується повноважень ДСАУ як головного розпорядника, то наше завдання — забезпечувати для кожного розпорядника бюджетних коштів відповідний обсяг фонду оплати праці (ФОП), який відповідає обсягу праці. Обсяг роботи у судовій системі вимірюється кількістю розглянутих справ. До нього рівняється чисельність персоналу, а похідною величиною є обсяг річного ФОП, що закріплюється у законі про держбюджет. Також у зв’язку з нестабільністю в останні роки кадрового складу, пов’язаною з реформуванням судової системи, доводиться протягом року враховувати значні кадрові зміни і корегувати річні ФОП.
ДСАУ, як правило, не практикує перерозподіл фонду оплати праці між судами для врахування кадрових змін, щоб не створювати додаткову напругу через вилучення вже доведеного ФОП. Дотепер вирівнювання вдавалося проводити за рахунок додаткових ресурсів, таких як кошти спецфонду, економія суддівських винагород, зарезервованих під призначення нових суддів, додаткові кошти, що з’являються у результаті внесення змін у закон про держбюджет. У цьому році довелося також використовувати такий тимчасовий захід як наближення помісячних видатків, аби не допустити суттєвого зниження оплати праці працівників уже з початку року, зважаючи на катастрофічний дефіцит цих видатків, закладений у бюджеті.
Наразі вже вдалося збільшити річні ФОП судів більш як на 1,8 млрд грн., враховуючи при цьому ті кадрові зміни, які відбулися вже після ухвалення показників держбюджету, особливо — в апеляційних судах. Що це дало. Якщо в ухвалених показниках після 100%-го покриття суддівських винагород для інших працівників залишалося коштів із розрахунку менше 2000 грн. на місяць на кожного працюючого, то зараз ця величина уже сягає 9,8 тис. грн. Ми виходимо на рівень покриття обов’язкових виплат працівникам апарату. Мова йде про показники, виходячи з річних обсягів ФОП судів.
Компетенція ДСАУ в питаннях оплати праці здійснюється на рівні формування та регулювання річних фондів оплати праці, забезпечуючи при цьому однакові (як кажуть за єдиною формулою) підходи до всіх без виключення судів.
Повний текст інтерв'ю читайте тут