Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Українська влада продовжує реформування судової системи. Вже на наступній сесії Верховної Ради депутати будуть голосувати за внесення правок до Конституції України в частині скасування адвокатської монополії, що в свою чергу стосується представництва органів державної влади в судах. Детальніше про це під час брифінгу розповів суддя-спікер Одеського окружного адміністративного суду Ігор Завальнюк.
Ще в червні 2016 року до Конституції України введено норми, згідно з якими в Україні поступово із 2017 року вводилася адвокатська монополія на представництво в судах: у судовому процесі сторін повинні по справі були представляти лише адвокати або прокурори. Запровадження змін мало на меті надання якісного захисту або представницьких послуг. Виняток становило представництво у трудових, соціальних, малозначних спорах, де представником могла бути будь-яка особа на розсуд сторони, в тому числі за довіреністю.
У зв'язку з цим представниками сторін, крім органів державної влади, були адвокати або безпосередньо керівники організацій. Це називається самопредставництвом. Так, із 2017 року обов'язкове представництво сторін адвокатами або прокурорами було введено лише у Верховному Суді, з 2018 року - в апеляційному, а з 2019 року - в усіх судах України.
Однак з 1 січня 2020 року набули чинності норми Конституції, згідно з якими представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах здійснюється виключно прокурорами або адвокатами. Одеського окружного адміністративного суду це стосується в першу чергу, адже у будь-якій справі одна зі сторін - орган державної влади або місцевого самоврядування. При цьому норми Конституції є нормами прямої дії і всі зобов'язані їх дотримуватися.
Також в кінці минулого року був прийнятий закон про внесення змін до процесуальних кодексів, в тому числі до Кодексу адміністративного судочинства України, стосовно можливості самопредставництва. Внаслідок цього будь-яку юридичну особу, в тому числі орган державної влади, може представляти його керівник або інша особа, яка діє відповідно до закону, статуту, положення трудового договору. При цьому залишається незрозумілим, як ці норми можна реалізувати в органах державної влади, адже згідно із законом або відповідним положенням орган влади представляє його керівник.
На практиці самопредставництво переважно зустрічається в позовах фізичних та юридичних осіб, а органи державної влади здебільшого представляють особи за довіреністю. Ігор Вікторович зазначив, що якщо раніше це не суперечило Конституції України, то з початку цього року представниками можуть бути або безпосередньо керівник (в порядку самопредставництва) або адвокат. У зв'язку з цим органам державної влади слід бути уважними, оскільки існують випадки звернення до суду з позовом, підписаним представником за довіреністю, який при цьому ще не є адвокатом. Однак за нормами чинної редакції Конституції України, такий позов не повинен прийматися до розгляду, оскільки в такому випадку будуть порушені умови представництва, визначені Основним законом.
Наразі законодавча гілка влади хоче переглянути це положення. У першому читанні вже прийнятий законопроект про внесення змін до Конституції, в якому виключається норма про обов'язкове представництво адвокатами. На наступній сесії, яка почнеться з 3 лютого цього року, ці новели вже можуть бути введені, якщо за них проголосує 300 та більше народних обранців.