Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Доповідач – член Вищої ради правосуддя Вадим Беляневич повідомив, що на розгляді Верховної Ради України перебуває проект Закону України «Про внесення зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (реєстраційний № 9258 від 1 листопада 2018 року), внесений у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України. Зазначений законопроект стосується питання виплати суддівської винагороди.
Керуючись статтею 131 Конституції України, статтями 3, 34 Закону України «Про Вищу раду правосуддя», Вища рада правосуддя вирішила затвердити консультативний висновок щодо проекту Закону України «Про внесення зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (реєстраційний № 9258 від 1 листопада 2018 року), внесений на розгляд Верховної Ради України у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України.
У тексті документа наголошено, що Вища рада правосуддя відповідно до пункту 15 частини першої статті 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» надає обов’язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроектів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів.
Згідно з Висновком № 10 (2007) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо судової ради на службі суспільства усі проекти законів, що стосуються статусу суддів, здійснення правосуддя, процесуальних законів та, загальніше, будь-які законопроекти, що можуть мати вплив на судівництво, наприклад незалежність судової влади, або можуть обмежити гарантії доступу громадян (у тому числі самих суддів) до правосуддя, повинні розглядатися парламентом лише після отримання висновку судової ради. Ця консультативна функція повинна бути визнана усіма державами та підтверджена Радою Європи як рекомендація.
Водночас у висновку констатовано, що до Вищої ради правосуддя законопроект № 9258 на погодження не надходив.
У документі зазначено, що законопроектом № 9258 пропонується виключити із розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» норму щодо визначення з 1 січня 2019 року розміру посадових окладів для судді місцевого суду – 25 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, для судді апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду – 40 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року. Відповідно розмір посадових окладів для судді місцевого суду становитиме 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, для судді апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду – 30 таких прожиткових мінімумів.
Метою прийняття законопроекту № 9258, зазначеною у пояснювальній записці до нього, є забезпечення ефективного та економного витрачання коштів державного бюджету у 2019 році.
Вища рада правосуддя нагадує, що Стратегією сталого розвитку «Україна-2020», схваленою Указом Президента України від 12 січня 2015 року № 5/2015, якою судову реформу було визначено як першочергову, саме з метою зменшення різкого навантаження на державний бюджет та економіку України було передбачено поетапне підвищення посадового окладу для суддів держави.
Вища рада правосуддя зазначає, що зупинення підвищення розміру посадових окладів суддів місцевих, апеляційних та вищих спеціалізованих судів є фактично зміною гарантій, передбачених Основним Законом України для суддів.
ВРП нагадує, що Конституційний Суд України неодноразово наголошував, що конституційний статус суддів, які здійснюють правосуддя, та суддів у відставці передбачає їхнє належне матеріальне забезпечення, яке повинне гарантувати здійснення справедливого, незалежного, неупередженого правосуддя.
Виходячи з викладеного, Вища рада правосуддя не підтримує законопроект № 9258 та вважає його прийняття неможливим з огляду на те, що він суперечить нормам Конституції України, призведе до звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод суддів та негативно вплине на забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.
Прес-центр судової влади України