Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
«Без судової влади не може існувати держава. Це основа державної влади. І для того щоб суди мали змогу здійснювати правосуддя, потрібне фінансування в достатньому обсязі. До вирішення проблеми потрібно підходити системно», – наголосив член Вищої ради правосуддя Олег Прудивус під час ІХ Міжнародного судово-правового форуму.
Член ВРП звернув увагу на невиконання вимог законодавства під час підготовки Держбюджету. Відповідно до статті 33 Бюджетного кодексу України Вища рада правосуддя до 1 березня року, що передує плановому, подає Кабінету Міністрів України пропозиції щодо пріоритетних завдань фінансового забезпечення судової влади та її незалежності. Згідно зі статтею 37 вказаного Кодексу Кабінет Міністрів України до схвалення проєкту закону про Державний бюджет України подає Вищій раді правосуддя проєкт по статтях, пов’язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя. Разом із проєктом подається інформація щодо врахування пропозицій Вищої ради правосуддя до проєкту закону про Державний бюджет України по статтях, пов’язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя (із вмотивованим обґрунтуванням).
«До сьогодні Кабінет Міністрів жодного разу цього не робив. Норми, які регулюють процедуру затвердження Держбюджету, не виконуються. Хоча між державними інституціями мав би бути діалог», – зазначив Олег Прудивус.
«Упродовж останніх років судова влада недофінансовується. Левова частка фінансування йде на виплату заробітної плати. На поточні видатки коштів не вистачає на капітальні – взагалі відсутні. Робота судів опиняється на межі зупинення, оскільки суди не мають змоги надсилати кореспонденцію, оплачувати комунальні послуги, масово звільняються працівники апаратів судів, розмір зарплати яких не витримує жодної критики. Надзвичайно складно вирішуються питання щодо забезпечення обов’язкових мінімальних виплат працівникам апаратів судів. Нещодавно ми звернулися до Національного агентства з питань державної служби щодо розроблення нової схеми окладів працівників апаратів судів. Прагнемо, щоб більшу частину заробітної плати становили не заохочувальні виплати, а базовий посадовий оклад, який би затверджувався на рівні закону», – розповів член Ради.
Олег Прудивус переконаний, що спланувати обсяги фінансового забезпечення можна лише чітко визначивши мережу судів. «Судова реформа триває близько 30 років, проте досі немає єдиного бачення, якою має бути судова влада. І поки не буде визначена ця модель, важко зрозуміти, яким має бути фінансування», – зауважив він.
«Хочеться вірити, що ситуація щодо фінансування судової влади зміниться фундаментально. Адже без цього неможливе правосуддя», – сказав Олег Прудивус.
Він також зазначив, що перспектива позитивних зрушень з’явилася завдяки роботі групи з питань забезпечення належного фінансування судової влади в Україні, створеної у Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики.
Олег Прудивус закликав парламентарів та Уряд активно долучатися до пошуку джерел фінансування судів.
Нагадаємо, Комітет Верховної Ради України з питань правової політики 3 лютого 2021 року створив робочу групу з питань забезпечення належного фінансування судової влади в Україні. Її мета – здійснення постійного моніторингу стану фінансового забезпечення судової влади в Україні та вирішення нагальної проблеми її недофінансування.