14 жовтня 2013 року в Одеському окружному адміністративному суді відбулася чергова зустріч в рамках спільного канадсько-українського проекту «Освіта суддів – для економічного зростання».
В рамках візиту делегації з Канади проведено семінар для суддів, уповноважених на проведення процедури досудового врегулювання спорів (суддів двох пілотних судів - Одеського окружного адміністративного суду та Малиновського районного суду міста Одеси), на тему: «Досудове вирішення спорів: обговорення практичних питань та обмін досвідом». До складу делегації увійшли: суддя Суду Королівської лави провінції Саскачеван (Канада) Тед Зажечни, суддя Суду Королівської лави провінції Манітоба (Канада) Дональд Брик, директор міжнародних програм Офісу уповноваженого з федеральних судових справ Канади Олег Шаков, старший менеджер програм Офісу уповноваженого з федеральних судових справ Канади Наталія Городецька, суддя апеляційного суду Хмельницької області, секретар Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Анатолій Марцинкевич, начальник відділу міжнародного співробітництва Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Поліна Казакевич, менеджер проекту «Освіта суддів – для економічного розвитку» Ігор Осика, координатор проекту «Освіта суддів – для економічного розвитку» Олександра Баранюк.
Семінар розпочався з виступу голів пілотних судів, в яких запроваджена процедура, – Олега Глуханчука та Леоніда Лічмана. Далі суддя Суду Королівської лави провінції Манітоба (Канада) Дональд Брик розповів про такий елемент процедури досудового врегулювання спорів, як «окремі наради». Цей термін використовується на позначення окремих зустрічей, які проводяться з кожною стороною під час засідання з примирення. Вони є ефективними в тому випадку, коли сторони не готові до відкритого обговорення чи не бажають відступати від своїх позицій. Цей інструмент вдало використовується, коли переговори зайшли в глухий кут або та чи інша сторона не бажає розкривати інформацію перед опонентом тощо. Крім того, необхідно брати до уваги, що суддя повинен витрачати однакову кількість часу на наради з обома сторонами, що є запорукою неупередженості.
Тему продовжив суддя Суду Королівської лави провінції Саскачеван (Канада) Тед Зажечни. Цікавим є той факт, що в Саскачевані всі справи проходять процедуру досудового врегулювання, з них 65-75% завершуються укладенням мирової угоди. Угода укладається у письмовій формі і підписується учасниками та включає положення про неможливість її оскарження. Суддя розкрив питання ефективності даного методу під час вирішення складних справ. Цю категорію утворюють справи, в яких бере участь велика кількість сторін та представників, зачіпаються складні фактологічні та правові питання, чи містяться значні фінансові або компенсаційні вимоги. «Конференції з досудового врегулювання забезпечують прозорість судової влади, сприяють підвищенню довіри до суду, оскільки судді спускаються з високої «трибуни Феміди» і відверто, чесно та неупереджено ведуть діалог з громадянами без зайвого процесуального формалізму», - підсумував іноземний колега.
Найбільше учасників круглого столу зацікавили особливості запровадження процедури медіації саме в адміністративному судочинстві та пов’язані з цим проблемні питання. Вже не вперше було наголошено на тому, що заборона представникам органів державної влади йти на примирення в суді не тільки стає перепоною у запровадженні процедури, а й навіть порушує авторитет влади та негативно позначається на рівні довіри громадян до держави. Безумовно, ця проблема потребує урегулювання на законодавчому рівні.
Представник Управління МВС України на Одеській залізниці Олександр Дубенко висловився за обов’язковість запровадження даного механізму в Україні разом із застосуванням принципу концентрації всього доказового матеріалу у сторін, що дасть їм змогу оцінити свої шанси у подальшому судовому розгляді та допоможе визначити межі взаємних поступок.
Загалом, варто зауважити, що кількість осіб, які проявили інтерес до заходу (більше 80 осіб), промовисто свідчить про те, що вказаний метод врегулювання правових спорів має всі шанси укріпитися у нашій правовій системі та стати ефективним способом захисту прав громадян.