Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
від _______2009 р. №_____
Київ
Про схвалення Концепції Державної програми навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді
на 2011-2016 роки
1. Схвалити Концепцію Державної програми навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді на 2011-2016 роки.
Визначити Державну судову адміністрацію державним замовником Програми.
2. Державній судовій адміністрації разом з Міністерством юстиції у тримісячний строк розробити та в установленому порядку подати Кабінету Міністрів України проект Державної програми навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді на 2011-2016 роки.
Прем'єр-міністр України |
Ю. Тимошенко |
СХВАЛЕНО
розпорядженням
Кабінету Міністрів України
від ______________ №______
КОНЦЕПЦІЯ
Державної програми навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді на 2011-2016 роки
Незалежна, неупереджена, ефективна та професійна судова влада є наріжним каменем кожної демократії. Зміцнення судової влади шляхом підвищення ефективності її функціонування є пріоритетним завданням у навчанні професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді. Очевидно, що досягнення цієї мети неможливе без підвищення рівня професіоналізму, компетентності, здатності до отримання знань упродовж життя, рівня культури суддів та кандидатів на посаду професійного судді.
Навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді на основі принципу верховенства права, положень Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини спрямоване на удосконалення та поглиблення ними своїх знань, умінь і навичок за професією, що сприятиме гарантуванню захисту прав і свобод людини.
Незавершиність формування системи спеціальної підготовки суддів є одним із корупційних ризиків в органах судової влади. Отже, постає необхідність визначення нових стратегічних підходів державної політики розвитку судової системи, що обумовлює створення правових та економічних умов для його стимулювання.
Досвід країн східної та західної Європи свідчить, що підвищення статусу судової влади у державі не можливе без професійної підготовки суддів у спеціалізованому державному навчальному закладі.
Забезпечення судових органів висококваліфікованими кадрами потребує запровадження обов’язкового навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді в Академії суддів України.
Навчання кандидатів на посаду професійного судді та навчання професійних суддів передбачено статтею 129 Закону України «Про судоустрій України», наказом Державної судової адміністрації України від 18 листопада 2003 року № 592 «Про впорядкування системи підвищення кваліфікації суддів та працівників апаратів судів». Проте дані нормативно-правові акти не враховують усіх особливостей навчання суддів, не передбачають заходів щодо його подальшого розвитку.
Запровадження навчання кандидатів на посаду професійного судді в Академії створить умови вирішення ряду ключових питань формування суддівського корпусу, зокрема, дасть можливість відбору на конкурсних засадах моральних, високопрофесійних та відповідальних претендентів і сприятиме поглибленню їхніх знань для подальшої суддівської діяльності, зведе до мінімуму ризики потрапляння до суддівського корпусу випадкових, не підготовлених осіб, створить умови для формування позитивного стереотипу поведінки судді, як носія судової влади в державі, наділеного важливими повноваженнями під час здійснення правосуддя, також дасть змогу упродовж часу навчання аналізувати поведінку спочатку претендента, а потім вперше призначеного на посаду судді, впливати на формування їх світогляду.
Порівняльний аналіз щорічної діяльності Академії суддів України свідчать про позитивні зміни в динаміці обсягів навчання суддів із збільшенням майже вдвічі кількості слухачів.
Такі результати є свідченням того, що система навчання суддів та кандидатів на посаду судді потребує подальшого розвитку та удосконалення, що сприятиме формуванню в Україні висококваліфікованого кадрового потенціалу судової гілки влади з метою забезпечення конституційних прав і свобод людини і громадянина, гарантії діяльності незалежного та неупередженого суду, підвищення авторитету національної системи судової влади на загальноєвропейському рівні внаслідок зменшення позовних заяв до Європейського суду з прав людини від громадян України.
До гальмування розвитку системи навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді призводять наступні фактори:
відсутність ефективної нормативної бази, необхідної для виконання статті 129 Закону України «Про судоустрій України», як елементу механізму забезпечення конституційного права людини і громадянина на судовий захист;
фінансова неспроможність судів та територіальних управлінь державної судової адміністрації забезпечувати двотижневі відрядження суддівських кадрів на навчання до Академії суддів України.
Впровадження Програми дасть змогу розв’язати ці питання, створить умови для побудови ефективної системи професійного навчання кандидатів на посаду судді та безперервної освіти професійних суддів, що сприятиме боротьбі з корупцією, становленню в Україні дієвого, прозорого правосуддя, а також, ефективно функціонуючої судової системи на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів.
Метою Програми є визначення основних засад розвитку системи професійного навчання кандидатів на посаду судді та безперервної освіти професійних суддів до потреб сучасного судочинства.
Завданнями Програми є:
конкретизація змісту повноважень Академії суддів України у сфері розвитку системи навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді;
створення організаційних та матеріально-технічних умов для забезпечення ефективного функціонування системи професійного навчання кандидатів на посаду судді та безперервної освіти професійних суддів;
належне фінансування Академії суддів України та її регіональних відділень;
законодавче визначення обов’язку професійних суддів та кандидатів на посаду судді до вдосконалення ними професійного рівня.
Визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів
Можливі два варіанти розв’язання проблеми:
перший варіант – продовжувати здійснювати навчання професійних суддів на базі судів, зокрема, проводити семінари, які б підвищували професійний рівень суддів;
другий варіант – здійснювати навчання професійних суддів та кандидатів на посаду судді в Академії суддів України із належним організаційним та матеріально-технічним забезпеченням, із відповідною законодавчою базою. Цей варіант є оптимальним, так як дозволить створити системний підхід до навчання професійних суддів та кандидатів на посаду судді, створить єдину методику викладання, а також створить інформаційну базу щодо кількості суддів із всієї України, які пройшли навчання, періодичності такого навчання.
Шляхи та способи розв’язання проблеми
Одним з оптимальних шляхів розв’язання проблеми забезпечення судової влади високопрофесійними кадрами є:
професійна підготовка суддів, що має бути зорієнтована на формування у них практичних знань та навичок, необхідних у подальшій роботі;
формування системи цінностей на основі принципів забезпечення прав і свобод людини.
Перевагою такої підготовки є те, що кандидат на посаду судді, який потребує не лише знання законів, але й уміння правильного їх застосування в кожному конкретному випадку не обмежуватиметься лише теоретичною підготовкою, але й братиме участь в практичних заходах, наприклад, рольових іграх, підготовці процесуальних документів, враховуючи актуальні проблеми судочинства.
Академія суддів України продовжуватиме здійснювати та розвивати таку навчальну діяльність як:
спеціалізовані семінари для кандидатів на безстрокове обрання на посаду судді. Відповідні семінари проводяться відповідно до рекомендацій Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя з метою більш ефективного проходження співбесіди в Комітеті перед обранням суддів Верховною Радою України на посади безстроково;
спеціалізовані семінари з актуальних питань для різних категорій слухачів. Проведенням спеціалізованих короткострокових семінарів охоплюватимуться потреби суддів, кандидатів на посаду професійного судді щодо навчання з приводу актуальних питань судочинства. Більшість семінарів організовуватиметься за тематикою, що пропонується слухачами під час занять та опитувань, а також з урахуванням змін у законодавстві;
тренінги для тренерів: підготовка викладачів та проведення тренінгів для тренерів спрямовується на вдосконалення технології викладання та педагогічної майстерності в цілому. Для суддів місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, які залучаються до викладання в Академії, проводитимуться семінари з інтерактивних методів навчання, мистецтва правового письма тощо.
Строк виконання Програми
Програма виконуватиметься з 2011 року по 2016 рік включно. Досягнення мети реалізації Програми передбачає вирішення довго-, середньо- та короткострокових завдань.
Довгострокове завдання полягає у забезпеченні створення в Україні такої системи професійного навчання суддів та кандидатів на посаду судді, яка б дозволила безперешкодну інтеграцію судової системи України до судової системи Європейського Союзу шляхом забезпечення сталого розвитку Академії суддів України, як єдиного навчального центру, здатного забезпечити формування та реалізацію стратегічної державної політики у сфері такого роду навчання, акумулювати ресурсний потенціал, зокрема, викладацький і фінансовий, виробляти єдину методичну та методологічну основу для відповідної освіти, забезпечити судовій системі наукову підтримку для її перспективного розвитку.
Середньострокове завдання полягає у забезпеченні зменшення відсотка скасованих судових рішень судом вищої інстанції, скорочення терміну судових процедур та покращення ефективності судового адміністрування шляхом побудови системи професійного навчання професійних суддів та кандидатів на посаду професійного судді, здатної забезпечити удосконалення теоретичних знань та практичних навичок суддів, пов'язаних із змінами в суспільстві, які викликані здійсненням соціально-економічних реформ в Україні.
Короткострокове завдання полягає у забезпеченні оперативного вирішення поточних проблемних питань здійснення правосуддя шляхом забезпечення мобільності і гнучкості в управлінні навчальним процесом на етапах його поточного планування та реалізації.
Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності
Формування та розвиток системи професійного навчання суддів та кандидатів на посаду судді базується на засадах визнання:
1) ключової ролі суддівського корпусу у визначенні основних засад, змісту та форм навчального процесу і, відповідно, зведення до мінімуму впливу законодавчої та виконавчої гілки влади, зокрема, лише в частині організаційного та фінансового забезпечення;
2) необхідності вдосконалення системи підготовки кандидатів на посаду судді та навчання професійних суддів, основою якої є:
необхідність запровадження в Україні обов'язкового професійного навчання кандидатів на посаду професійного судді;
необхідність безперервної освіти протягом усього строку перебування на посаді призначених та обраних безстроково суддів;
3) обов'язковості врахування результатів навчання у спеціалізованому навчальному закладі для вирішення питання про призначення, обрання і просування по службі суддів.
Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Фінансування Програми планується здійснювати за рахунок Державного бюджету України з 2011 по 2016 роки.